Het typische aan een winterband is dat deze zachter blijft dat een zomerband wanneer de temperaturen winters worden. Hierdoor blijft de grip op de rijbaan beter.
Dit wil ook zeggen dat ze bij stijgende temperaturen steeds zachter worden. Dit bevorderd alleen maar de grip op de baan, maar dit houd ook in dat de banden zeer snel slijten. Deze slijtage staat niet in verhouding met de betere grip die ze geven. Hiermee wil ik zeggen dat ze teveel grip, met te hoge slijtage geven. Teveel grip die je niet nodig hebt als men op een normale manier rijd, waaruit volgt dat het te duur zou worden als men met deze winterbanden, het ganse jaar zou rijden.
Daarom zegt men dat boven de zeven graden het best is dat men zijn winterbanden vervangt voor normale banden.
Dus met een winterband zou je ook tijdens de warmere periodes van het jaar , kunnen rijden, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je er enkele 10 000 km minder mee rijd, wat je ook in je portefeuille gaat voelen.
Dat men met deze banden kan rijden op zeer warme dagen, kan je beter vragen aan de fabrikant, maar het zou wel kunnen dat ze dan te zcht worden waardoor ze hun sterkte verliezen.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord... +1 Vergeet daarnaast niet dat die extra grip boven de 7 graden niet alleen zorgt voor meer slijtage, maar ook voor een hoger brandstofverbruik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, zachtere banden geven een hoger brandstofverbruik, omdat meer grip ook wil zeggen meer weerstand door de banden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het winterbanden verhaal is goed, maar hoe weet je dat het hier om een winterband gaat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het sneeuwvlok symbool in nu als europees symbool aan genomen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
iedereen bedankt voor de reacties. mvg befrada

Andere antwoorden (3)

Winterbanden hebben een zogeheten 'M+S', 'M.S' of 'M/S' (mud and snow)-aanduiding. Daarnaast komt het zogeheten sneeuwvloksymbool steeds meer in beeld,een vrijwillig door de fabrikanten toe te passen aanduiding zou handig zijn als het sneeuwvloksymbool altijd zou worden toegepast.

Als je gaat rijden boven de 7 graden is het tijd om deze banden inderdaad om te wisselen voor zomerbanden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat moet niet. Het is echter beter van wel. Als de profieldiepte minder dan 4 mm is dan kan je ze beter als zomerband opgebruiken want ze zijn dan als winterband ongeschikt. Je spaart daarmee je huidige zomerbanden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het M&S teken zegt op zich niks.

Het kans zowel een winter, hybride (all season) als een zomerband zijn.

"M+S banden
Sommige banden zijn voorzien van het niet beschermde symbool M+S (modder en sneeuw). Maar M+S op banden zegt niets over de rij-eigenschappen onder winterse omstandigheden." (2e bron)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen bedankt, voor het advies.Denk dat ik toch maar voor een setje zomer banden kies,omdat deze ms band vrij nieuw zijn.
befada